Restaurant Management (RM)
Εκμεταλλευθείτε
την τεράστια ευκαιρία που σας δίνεται και κάντε το βήμα για να περάσετε την επιχείρησή
σας σε ανώτερο μηχανογραφικό επίπεδο …
Χωρίς κρυφές χρεώσεις, δίχως χρονοχρεώσεις … μόνο με 40 ευρώ το μήνα (ισχύει αυστηρά για τις πρώτες 50 εγκαταστάσεις) για
απεριόριστους χρήστες και απεριόριστες θέσεις εργασίας, για πάντα … χωρίς περιορισμούς,
και ψιλά γράμματα …
Και για όσους λειτουργούν τις επιχειρήσεις τους μόνο μερικούς μήνες το χρόνο τα
νέα είναι ακόμη καλύτερα. Δεν είναι ανάγκη να ξοδεύουν χρήματα για κλειστά μαγαζιά.
Μόνο με 60 ευρώ το μήνα μπορούν να απολαμβάνουν τα προνόμια και τις απεριόριστες
δυνατότητες του Restaurant Management για όσους μήνες πραγματικά το χρησιμοποιούν.
Συνήθεις Ερωτήσεις για την διαχείριση επιχειρήσεων εστίασης - αναψυχής και εξαιρετικά χρήσιμες Απαντήσεις
- Εκδίδω χειρόγραφα αθεώρητα τιμόλογια. Θα αντιμετωπίσω πρόβλημα σε ενδεχόμενο έλεγχο;
Δυστυχώς ΝΑΙ. Η κατάργηση της θεώρησης (του "τρυπήματος") των παραστατικών συνοδεύτηκε από μία μεγάλη παρεξήγηση που οδήγησε την συντριπτική πλειψοηφία των επιχειρήσεων στο να εκδίδουν, σωρηδόν, χειρόγραφα και αθεώρητα παραστατικά.
Το Υπουργείο Οικονομικών προσπάθησε πολλάκις να την λύσει, με τελευταία του ενέργεια την έκδοση της ΠΟΛ 1003 / 31-12-2014 όπου επαναλαμβάνουν για όσους δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι (στην παράγραφο 15) τους όρους και τις προϋποθέσεις για να θεωρηθεί ένα παραστατικό ως γνήσιο και νόμιμο.
Οι όροι αυτοί είναι η αυθεντικότητα της προέλευσης, η ακεραιότητα του περιεχομένου και η αναγνωσιμότητα του παραστατικού. Στο ίδιο κείμενο δίνονται και παραδείγματα για την τήρηση των παραπάνω όρων που απευθύνονται, κυρίως, σε γνώστες τεχνικών θεμάτων και όχι απλούς αναγνώστες και επομένως περισσότερο μπερδεύουν παρά αποσαφηνίζουν την κατάσταση.
Στην ουσία αυτό που σημειώνουν όλα αυτά τα περίπλοκα παραδείγματα είναι πως μία επιχείρηση για να εκδίδει γνήσια παραστατικά ή θα πρέπει να έχει δημιουργήσει πολύπλοκες και δαπανηρές διαδικασίες ή να εκδίδει αυτά τα παραστατικά (εκτός των Αποδείξεων Λιανικής) από Φορολογικό Μηχανισμό (ΕΑΔΦΣΣ).
Άλλη λύση δεν είναι αποδεκτή, εκτός αν ρητά απαλλάσσεται η δραστηριότητα από αυτή την υποχρέωση. Οι επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, οι καφετέριες, τα μπαρ κ.α. ΔΕΝ απαλλάσσονται!
Στο ίδιο κείμενο ορίζεται, επιπλέον, και η συνυπευθυνότητα του λήπτη - πελάτη σε περίπτωση αποδοχής μη νόμιμου παραστατικού. Και οι δύο (εκδότης και λήπτης) κινδυνεύουν να κατηγορηθούν για διακίνηση πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Συστήνουμε σε όλους όσοι διαβάζουν αυτές τις γραμμές και αφού ελέγξουν επισταμένως όσα αναφέρουμε να προχωρήσουν αμέσως σε επίλυση του προβλήματος (αν το έχουν) καθώς τα πρόστιμα είναι ιδιαιτέρως μεγάλα.
- Εκδίδω μηχανογραφικά μη σημασμένα τιμόλογια. Θα αντιμετωπίσω πρόβλημα σε ενδεχόμενο έλεγχο;
Δυστυχώς ΝΑΙ. Η κατάργηση της θεώρησης (του "τρυπήματος") των παραστατικών συνοδεύτηκε από μία μεγάλη παρεξήγηση που οδήγησε την συντριπτική πλειψοηφία των επιχειρήσεων στο να εκδίδουν, σωρηδόν, τόσο χειρόγραφα και αθεώρητα παραστατικά όσο και μηχανογραφημένα χωρίς σήμανση.
Το Υπουργείο Οικονομικών προσπάθησε πολλάκις να την λύσει, με τελευταία του ενέργεια την έκδοση της ΠΟΛ 1003 / 31-12-2014 όπου επαναλαμβάνουν για όσους δεν είναι επαρκώς ενημερωμένοι (στην παράγραφο 15) τους όρους και τις προϋποθέσεις για να θεωρηθεί ένα παραστατικό ως γνήσιο και νόμιμο.
Οι όροι αυτοί είναι η αυθεντικότητα της προέλευσης, η ακεραιότητα του περιεχομένου και η αναγνωσιμότητα του παραστατικού. Στο ίδιο κείμενο δίνονται και παραδείγματα για την τήρηση των παραπάνω όρων που απευθύνονται, κυρίως, σε γνώστες τεχνικών θεμάτων και όχι απλούς αναγνώστες και επομένως περισσότερο μπερδεύουν παρά αποσαφηνίζουν την κατάσταση.
Στην ουσία αυτό που σημειώνουν όλα αυτά τα περίπλοκα παραδείγματα είναι πως μία επιχείρηση για να εκδίδει γνήσια παραστατικά ή θα πρέπει να έχει δημιουργήσει πολύπλοκες και δαπανηρές διαδικασίες ή να εκδίδει αυτά τα παραστατικά (εκτός των Αποδείξεων Λιανικής) από Φορολογικό Μηχανισμό (ΕΑΔΦΣΣ).
Άλλη λύση δεν είναι αποδεκτή, εκτός αν ρητά απαλλάσσεται η δραστηριότητα από αυτή την υποχρέωση. Οι επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, οι καφετέριες, τα μπαρ κ.α. ΔΕΝ απαλλάσσονται!
Στο ίδιο κείμενο ορίζεται, επιπλέον, και η συνυπευθυνότητα του λήπτη - πελάτη σε περίπτωση αποδοχής μη νόμιμου παραστατικού. Και οι δύο (εκδότης και λήπτης) κινδυνεύουν να κατηγορηθούν για διακίνηση πλαστών και εικονικών τιμολογίων.
Συστήνουμε σε όλους όσοι διαβάζουν αυτές τις γραμμές και αφού ελέγξουν επισταμένως όσα αναφέρουμε να προχωρήσουν αμέσως σε επίλυση του προβλήματος (αν το έχουν) καθώς τα πρόστιμα είναι ιδιαιτέρως μεγάλα.
- Χρησιμοποιώ μηχανογραφικό σύστημα για την παραγγελιοληψία μου αλλά εκδίδω τις αποδείξεις μου από Ταμειακή Μηχανή. Είναι αποδεκτό;
Θα μας επιτρέψετε να μην σας δώσουμε άμεσα απάντηση αλλά να την παραθέσουμε στο τέλος. Αυτή η πρακτική που ακολουθείται από πολλές επιχειρήσεις μαζικής εστίασης κινείται σε μία "γκρίζα" περιοχή της νομοθεσίας.
Αν και δεν απαγορεύεται ρητά από κάποια διάταξη αφήνει έκθετο τον ιδιοκτήτη της επιχείρησης σε πολλούς κινδύνους και αυτό γιατί ήδη μιλάμε για διπλό σύστημα (Μηχανογραφική Παραγγελιοληψία και Ταμειακή Μηχανή).
Το ερώτημα που αναδύεται είναι γιατί χρησιμοποιούνται δύο συστήματα και μάλιστα με την παραγγελιοληψία να μην μπορεί να ελεγχθεί αποτελεσματικά;
Μήπως όλο αυτό γίνεται για λόγους φοροδιαφυγής και από το σύνολο των παραγγελιών - εσόδων που καταγράφονται στο πρώτο σύστημα μικρό, μόνο, μέρος τους μεταφέρεται στο επίσημο (Ταμειακή Μηχανή);
Αυτό το συγκεκριμένο ερώτημα δεν έχει πειστική απάντηση εκ μέρους του ιδιοκτήτη καθιστώντας τον έρμαιο στις διαθέσεις των ελεγκτών. Αν, μάλιστα, συνυπολογισθεί η παράμετρος της αναγκαιότητας ύπαρξης Φορολογικού Μηχανισμού για τη νόμιμη έκδοση των υπολοίπων - εκτός Αποδείξεων - παραστατικών (όπως αναφέρθηκε παραπάνω) τότε τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο δύσκολα: ή δεν υπάρχει Φορολογικός Μηχανισμός και τα συγκεκριμένα παραστατικά δεν εκδίδονται σύννομα ή υπάρχει αλλά δεν χρησιμοποιείται ακριβώς γιατί επιδιώκεται η απόκρυψη εσόδων (αν και λανθασμένα θεωρούνται οι Ταμειακές Μηχανές ως λίγότερο "αυστηρές" από τους Φορολογικούς Μηχανισμούς).
Στο πλαίσιο αυτό ο έλεγχος μπορεί να χρησιμοποιήσει και άλλες μεθόδους και διατάξεις για την επιβολή προστίμων.
Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είνα να ελέγξει οθόνες, εκτυπωτές και υπολογιστές της παραγγελιοληψίας (ακόμα και να τους κατάσχει). Αν αυτοί βρίσκονται σε χώρο κοντά στο Ταμείο (όπως συνήθως συμβαίνει) να επικαλεστεί αρκετές διατάξεις που ορίζουν πως συστήματα που βρίσκονται στο Ταμείο και δεν χρησιμοποιούνται για την έκδοση των παραστατικών θα πρέπει να διαθέτουν ευανάγνωστη επιγραφή κολλημένη επάνω τους ώστε να μην παραπλανώνται οι καταναλωτές.
Μετά από όλα τα παραπάνω η απάντησή μας είναι ένα ξεκάθαρο ΟΧΙ. Η πρακτική αυτή δεν είναι αποδεκτή.
Υ.Γ.: Πολλές φορές χρησιμοποιείται ένα "ευφυολόγημα" για την "νομιμοποίηση" της πρακτικής που υποστηρίζει πως οι ταμειακές μηχανές χρησιμοποιούνται από τα συστήματα παραγγελιοληψίας ως "φορολογικοί εκτυπωτές". Ταμειακές μηχανές και ΕΑΔΦΣΣ (φορολογικοί μηχανισμοί) προσδιορίζονται από μία έννοια που ονομάζεται Φορολογικός Ηλεκτρονικός Μηχανισμός (ΦΗΜ). Φορολογικός εκτυπωτής είναι ο εκτυπωτής που συνδέεται με έναν ΦΗΜ. Το σύστημα είναι και φαίνεται ως διπλό και μην έχετε καμμία αμφιβολία για αυτό.
- Κατά την εκτέλεση και παράδοση των παραγγελιών εκδίδω παραστατικό (Απόδειξη ή Δελτίο Παραγγελίας) αλλά δεν το αφήνω στο τραπέζι του πελάτη. Πράττω καλά;
Και βέβαια ΟΧΙ. Η διαδικασία που επιβάλλεται και εφαρμόζεται αυτή την στιγμή βασίζεται σε δύο εγκυκλίους του Υπουργείου Οικονομικών (την ΠΟΛ.1081/2009 και την διορθωτική της ΠΟΛ. 1122/16.09.2009) κάτω από τον γενικό τίτλο "Χρόνος έκδοσης ΑΛΠ εστιατορίων".
H ΠΟΛ.1081/12.06.2009 και στην παράγραφο 1 υποχρεώνει από 1/7/2009 κάθε επιχείρηση μαζικής εστίασης "να εκδίδει και παραδίδει τις αποδείξεις λιανικής πώλησης (ΑΛΠ), που εκδίδονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν 1809/1988 και του άρθρου 13 του ΚΒΣ (ΠΔ 186/1992), αμέσως μετά την εκτέλεση (σερβίρισμα) κάθε μιας παραγγελίας, αρχικής ή συμπληρωματικής".
Η διορθωτική εγκύκλιος ΠΟΛ. 1122/16.09.2009 τροποποίησε την ΠΟΛ.1081/2009 προσθέτοντας την παρ.3 σύμφωνα με την οποία: "Κατ’ εξαίρεση των αναφερομένων στην παράγραφο 1 της παρούσας, όσοι από τους επιτηδευματίες της ιδίας παραγράφου κάνουν χρήση μηχανογραφικών συστημάτων καταχώρισης και παρακολούθησης παραγγελιοληψιών και σημαίνουν τα εκδιδόμενα φορολογικά τους στοιχεία (ΑΛΠ) με τη χρήση ΕΑΦΔΣΣ του Ν 1809/1988, υποχρεωτικά σημαίνουν ηλεκτρονικά και την κάθε καταχώριση παραγγελίας στο μηχανογραφικό τους σύστημα (ανεξαρτήτως εάν αυτή εκτυπώνεται άμεσα ή όχι).
Επομένως είτε εκδίδετε Αποδείξεις Λιανικής Πώλησης είτε Δελτία Παραγγελίας και στο τέλος την Τελική Απόδειξη οφείλετε να αφήνετε στο τραπέζι του πελάτη το εκδιδόμενο παραστατικό. Δικαιολογίες του τύπου "Τις κράτησα για να μην τις πάρει ο αέρας" ή "Τις κράτησα στο Ταμείο για να μην τις χάσει ο πελάτης" δεν νομίζουμε ότι μπορούν να τύχουν καταννόησης. Ειδικά αν υφίσταται και σύστημα ασύρματης παραγγελιοληψίας το οποίο κατ' ελάχιστο διαθέτει δυνατότητα επανακτύπωσης παραστατικών.
- Κατά την εκτέλεση των παραγγελιών εκδίδω Δελτία Παραγγελίας που αφήνω στο τραπέζι του πελάτη και στα οποία αναγράφεται η συνολική αξία της παραγγελίας. Είναι σωστό;
ΟΧΙ δεν είναι σωστό. Η ΠΟΛ. 1122/16.09.2009 αναφερόμενη στην μορφή των Δελτίων Παραγγελίας σημειώνει τα παρακάτω: "Σε κάθε καταχωριζόμενη ηλεκτρονικά παραγγελία, εκτός από τα πλήρη στοιχεία του εκδότη, περιλαμβάνονται υποχρεωτικά και, η ημερομηνία και η ώρα, τα είδη αναλυτικά και οι ποσότητες που σερβίρονται, ο α/α του τραπεζιού, ο α/α της παραγγελίας (σερβιρίσματος) και προαιρετικά η αξία κάθε είδους, αποκλειόμενης της αναγραφής της μερικής ή συνολικής αξίας κατανάλωσης".
Ο λόγος που έχει επιβληθεί η συγκεκριμένη απαγόρευση είναι για να περιορισθεί η πρακτική κάποιων ολίγων επιχειρήσεων που εμφανίζουν τα Δελτία Παραγγελίας ως Αποδείξεις στον πελάτη από τον οποίο εξοφλούνται δίχως να εκδώσουν νόμιμο παραστατικό. Στη συνέχεια ακυρώνουν τα συγκεκριμένα δελτία και θεωρούν πως με αυτό τον τρόπο κάνουν κάτι έξυπνο!
Η συνηθισμένη δικαιολογία πως η αναγραφή της αξίας (συνολικής, μερικής ή απο μεταφορά) γίνεται ακριβώς για την ενημέρωση του πελάτη δεν ευσταθεί. Αν απαιτείται τέτοια ενημέρωση τότε μπορεί να του παραδοθεί άλλου είδους εκτύπωση που δεν προσομοιάζει προς Απόδειξη.
- Τα Δελτία Παραγγελίας που εκδίδω δεν έχουν σήμανση από Φορολογικό Μηχανισμό. Υπάρχει πρόβλημα;
ΝΑΙ και μάλιστα μεγάλο. Ο λόγος που η ΠΟΛ. 1122/16.09.2009 επιβάλλει τη σήμανση των δελτίων είναι για να μην μπορούν να αλλάξουν εκ των υστέρων και κατά το δοκούν (ακεραιότητα περιεχομένου).
Αν αυτό δεν διασφαλίζεται τότε ο οποιοδήποτε σε μεταγενέστερο χρόνο θα μπορούσε να αφαιρέσει ή και να προσθέσει είδη, να αλλάξει αξίες με στόχο - τι άλλο παρά - την απόκρυψη εσόδων.
Τα Δελτία Παραγγελίας είναι επίσημα παραστατικά και δεν αποτελούν αναφορές για εσωτερική πληροφόρηση και χρήση.
Χρησιμεύουν δε και για τον έλεγχο και αντιπαραβολή των Αποδείξεων Λιανικής Πώλησης που υποχρεωτικά αναφέρουν τα Δελτία Παραγγελίας από τα οποία έχουν προέλθει (σύμφωνα με την λογιστική αρχή του Μετασχηματισμού των Παραστατικών).
Οι επιτόπιοι έλεγχοι, μάλιστα, ξεκινούν (ή οφείλουν να ξεκινούν) από αυτή την αντιπαραβολή και δεν είναι πολύς καιρός που συνελήφθη σε έναν από αυτούς ιδιοκτήτης αθηναϊκού εστιατορίου για την μη έκδοση Αποδείξεων που αντιστοιχούσαν σε 15.000 Δελτία παραγγελίας.
- Τα Δελτία Παραγγελίας που εκδίδω δεν έχουν τα στοιχεία του εκδότη. Υπάρχει θέμα;
Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα απλώς μας ξεπερνάει! Όχι μόνο δεν σημαίνετε τα Δελτία Παραγγελίας (στη σήμανση περιλαμβάνονται υποχρεωτικά τα στοιχεία του εκδότη) αλλά παραδίδετε και στους πελάτες "ανώνυμες" εκτυπώσεις.
Κάτι τέτοιο είναι τουλάχιστον "αυτοκαταστροφικό" καθώς παραβιάζετε τους δύο από τους τρεις αυστηρούς περιορισμούς των νομίμων παραστατικών (αυθεντικότητα προέλευσης - ακεραιότητα περιεχομένου).
- Έχω εκδώσει Δελτίο παραγγελίας με έναν αριθμό. Μπορώ να προσθέσω και άλλα είδη εκ των υστέρων στο Δελτίο;
ΟΧΙ βέβαια. Για να είναι νόμιμο ένα Δελτίο παραγγελίας θα πρέπει να είναι σημασμένο και επομένως να διασφαλίζεται ανάμεσα στα άλλα η ακεραιότητα του περιεχομένου του.
Για νέα είδη θα πρέπει να ανοίγετε κάθε φορά νέα παραγγελία.
- Εκδίδω σωστά όλα μου τα παραστατικά και κάνω επανεκτυπώσεις τους παίρνοντας νέα σήμανση από τον Φορολογικό Μηχανισμό. Είναι νόμιμο;
Νόμιμο είναι. Σωστό, μάλλον, δεν είναι. Μέχρι στιγμής η νομοθεσία προβλέπει επανεκτύπωση των παραστατικών μέσω δύο τρόπων: από τα αρχεία των σημάνσεων που υπάρχουν αποθηκευμένα στους υπολογιστές ή από τον Φορολογικό μηχανισμό με νέα σήμανση αφού προστεθεί όμως σε κάποιο σημείο του παραστατικού η λέξη Αντίγραφο.
Πολλές εταιρείες μηχανογράφησης, μάλιστα, που ασχολούνται με φορολογικούς μηχανισμούς έχουν προβλέψει και την προσθήκη λεκτικών σε αυτούς για να διαχωρίζονται οι σημάνσεις (π.χ. Πρωτότυπο ή Original, Αντίγραφο ή Copy κ.ο.κ.). Σημειώνουμε, κατ' αρχήν, πως η αρχική σήμανση δεν πρέπει να προσδιορίζεται από κανενός είδους λεκτικό (πόσο μάλιστα από λεκτικό στα αγγλικά: Original) σύμφωνα με τις ισχύουσες προδιαγραφές.
Σύντομα, ωστόσο, μετά την επικείμενη διασύνδεση των Ταμειακών Μηχανών και των Φορολογικών Μηχανισμών με την ΓΓΠΣ δεύτερη σήμανση μπορεί να εκλαμβάνεται και ως διπλό έσοδο και αφού οι προδιαγραφές δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί καλό είναι να επανεκτυπώνονται τα παραστατικά μέσα από τα ήδη δημιουργημένα αρχεία στους υπολογιστές και όχι μέσω του Φορολογικού Μηχανισμού.
- Τι είναι το Δελτίο Αναφοράς Ανοικτών Τραπεζιών;

Δείγμα του βλέπετε παραπάνω. Αποτελεί έναν από τους κύριους τρόπους επιτόπιου ελέγχου μίας επιχείρησης.
Περιλαμβάνει αναλυτικά όλες τις "ανοικτές" παραγγελίες για κάθε τραπέζι ενός μαγαζιού. Με τον όρο "ανοικτές" αναφερόμαστε σε παραγγελίες που δεν έχουν εξοφληθεί.
Επιχειρήσεις που εκδίδουν Αποδείξεις σε κάθε εκτέλεση παραγγελίας αρχικής ή συμπληρωματικής δεν μπορούν να το εκδώσουν.
- Το ρολόι του φορολογικού μηχανισμού μου δεν είναι συγχρονισμένο με αυτό του υπολογιστή. Πρέπει να κάνω κάτι;

Στο παραστατικό που εικονίζεται παραπάνω υπάρχουν δύο κύκλοι σημειωμένοι. Ο πρώτος είναι η ημερομηνία και ώρα έκδοσης του παραστατικού και ο δεύτερος είναι η ημερομηνία και η ώρα σήμανσης από τον Φορολογικό Μηχανισμό.
Ειδικά για την δεύτερη σημειώνουμε πως είναι της μορφής ΕΕΜΜΗΗΩΩΛΛ. Η συγκεκριμένη ημερομηνία του παραδείγματος είναι 2015 (15), Αύγουστος (08), 23 του μηνός (23), 10 το πρωί (10) και 14 πρώτα λεπτά (14).
Ανάμεσα στις δύο ημερομηνίες (έκδοσης και σήμανσης) υπάρχει διαφορά ενός λεπτού η οποία είναι αποδεκτή (αποδεκτές είναι πρακτικά διαφορές έως 5 λεπτά αν και ο νόμος μιλάει για 1-2).
Στα περισσότερα παραστατικά που εκδίδονται ακόμη και από μηχανογραφικές εταιρείες για λογαριασμό τους η διαφορά αυτή μπορεί να φθάσει και το διάστημα της μισής ή και μίας ώρας. Αυτό μπορεί να γίνεται επειδή υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο ρολόι του μηχανισμού και αυτό του υπολογιστή που κανείς δεν έχει προσέξει ή να γίνεται εσκεμμένα.
Σιγά το μεγάλο πρόβλημα θα πείτε για διαφορά ανάμεσα σε ρολόγια. Και όμως η προσθήκη των δύο ημερομηνιών και η σύγκρισή τους έχει υιοθετηθεί από το ΥΠΟΙΚ ως μέσο ανακάλυψης πιθανής φοροδιαφυγής. Η επιχείρηση μπορεί να μην εκδίδει, δηλαδή, τα παραστατικά όταν πρέπει (άμεσα), αλλά εκ των υστέρων με στόχο την απόκρυψη εσόδων (βλέπουμε πως πήγε η δουλειά και αργότερα "νομιμοποιούμε" μέρος των αποδείξεων).
Τέτοια διαφορά είναι, λοιπόν, σημάδι - ένδειξη για ενδεχόμενη φοροδιαφυγή και δόλο ακόμα και αν ο ιδιοκτήτης δεν έχει καμία πρόθεση για αυτό και επομένως πρέπει να διορθώνεται ΑΜΕΣΑ.
Το ρολόι του μηχανισμού συγχρονίζεται μόνο απο εξουσιοδοτημένο τεχνικό τον οποίο θα πρέπει να καλέσετε αμέσως μόλις παρατηρήσετε αποκλίσεις στα παραστατικά σας. Διαφορετικά θα πρέπει να αποδείξετε πως δεν είστε ελέφαντας!
- Έχω στην κατοχή μου ταμειακή μηχανή με ενσωματωμένο πρόγραμμα εστιατορίου. Γνωρίζετε κάτι για την περίπτωσή μου;
Χρησιμοποιώντας ταμειακή μηχανή με ενσωματωμένο πρόγραμμα εστιατορίου θα έχετε ήδη καταλάβει - αν σας έχουν κάνει έλεγχο - πως έχετε όλες τις υποχρεώσεις του νόμου και κανένα, σχεδόν, μέσο για να αντικρούσετε τις αιτιάσεις των ελεγκτών.
Σε πρόσφατο δε έλεγχο στο νησί της Άνδρου όσοι διέθεταν τέτοιου είδους συσκευές βρέθηκαν με κάποια πρόστιμα στην πλάτη τους. Γιατί συμβαίνει αυτό; Είναι κακές αυτές οι μηχανές; Όχι δεν είναι κακές. Το πρόβλημα είναι πως όταν γράφονται οι νόμοι (ή οι αποφάσεις) δεν λαμβάνεται συχνά υπόψη η ποικιλομορφία της αγοράς.
Οι νόμοι αφορούν, κυρίως, σε απλές ταμειακές μηχανές και σε Φορολογικούς Μηχανισμούς. Για τις ταμειακές μηχανές με προγράμματα εστιατορίου γίνονται κάποιες επισημάνσεις αλλά πάντα κάτω από το πρίσμα της επιβολής όλο και περισσότερων περιορισμών.
Έρχεται, λοιπόν, κάποιος ελεγκτής και κοιτάει το κουτί που έχετε μπροστά σας. Σας ρωτάει είναι ταμειακή (για να δει αν θα πρέπει να είναι ήδη κομμένες οι αποδείξεις στα τραπέζια των πελατών); Του λέτε όχι. Ωραία απαντάει εκείνος φέρε μου τα σημασμένα Δελτία Παραγγελίας. Δεν βγάζω του λέτε Δελτία Παραγγελίας αλλά Προσωρινές Αποδείξεις.
Το πρόστιμο ήδη έχει ξεκινήσει και όπου νάναι θα το παραλάβετε. Η συνέχεια είναι γνωστή: Ταλαιπωρία, έξοδα και όλες οι ελπίδες βασισμένες σε μία ΠΟΛ του 2005 (1135/2005) που μπορεί να γίνει ή να μην γίνει αποδεκτή.
Εν όψει της επικείμενης διασύνδεσης με την ΓΓΠΣ οι προδιαγραφές για αυτές τις συσκευές είναι ακόμη πιο αυστηρές. Αν η ταμειακή που έχετε δεν τις ακολουθεί θα πρέπει σύντομα να την αλλάξετε.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Τέτοιου είδους μηχανές μπορούν να εγκατασταθούν και να χρησιμοποιούνται μόνο σε εστιατόρια και όχι σε μπαρ, αναψυκτήρια, καφετέρειες κ.ο.κ.
- Έχω συνηθίσει την λειτουργία της Ταμειακής Μηχανής και φοβάμαι να "γυρίσω" σε Φορολογικό Μηχανισμό. Έχω δίκιο;
Οι αλλαγές πάντα συνοδεύονται από φόβο και σε κάποιο σημείο και από άρνηση. Υπάρχει, όμως, ένας μύθος που πρέπει να διαλυθεί. Οι ταμειακές μηχανές δεν είναι πιο εύκολες ή λιγότερο αυστηρές από τους φορολογικούς μηχανισμούς.
Οι νέες Ταμειακές Μηχανές, μάλιστα, με έγκριση 502+ που θα υποχρεωθούν σύντομα όλοι οι επαγγελματίες να αγοράσουν (αν δεν το έχουν κάνει ήδη) έχουν την ίδια σχεδόν λειτουργικότητα με τους φορολογικούς μηχανισμούς: εκδίδουν απόδειξη με barcode και σήμανση, μπορούν να συνδεθούν άμεσα με την ΓΓΠΣ για να αποστέλλουν δεδομένα ενώ οφείλουν να έχουν πλήκτρα Ανάληψη Έναντι και Πληρωμή Έναντι για την αυστηρή παρακολούθηση του περιεχομένου του συρταριού του Ταμείου.
Ποιά είναι η διαφορά τους με τους φορολογικούς μηχανισμούς; Δεν εκδίδουν άλλου είδους παραστατικά (π.χ. τιμολόγια) και δεν είναι ευέλικτες στην αναβάθμισή τους. Θα πρέπει να σημειωθεί πως για μερικές υποστηρίζεται πως μπορούν να εκδώσουν τιμολόγια σε θερμικό χαρτί. Πως θα είναι το τιμολόγιο αυτό σε ένα ή δύο χρόνια από την έκδοσή του είναι άλλο θέμα!
Από τις πολλές συζητήσεις μας με στελέχη του ΥΠΟΙΚ έχουμε σχηματίσει την στιβαρή άποψη πως πάγια στρατηγική του Υπουργείου είναι η σταδιακή αντικατάστασή τους από τους Φορολογικούς Μηχανισμούς (και στη συνέχεια η απάλειψη όλων των επιτόπιων συσκευών με την άϋλη σήμανση). Αν έχετε αμφιβολίες για αυτό δώστε την απάντηση στο παρακάτω ερώτημα: Είναι λογική επιχειρηματική κίνηση η αγορά δύο μηχανημάτων (ενός για αποδείξεις και ενός για τα υπόλοιπα παραστατικά) ή η αγορά ενός μηχανήματος (που υποστηρίζει τα πάντα);
Σημειώστε πως η αγορά μίας νέας ταμειακής μηχανής (προδιαγραφών 502+) μπορεί να φθάσει και τα 400 - 450 €. Αν προτίθεσθε να αγοράσετε ταμειακή μηχανή άμεσα, φροντίστε τουλάχιστον να είναι νέας γενιάς αλλιώς θα την ξαναπληρώσετε πολύ σύντομα (μην περιμένετε παρόμοια ενημέρωση ή προτροπή από τους πωλητές τους καθώς δική τους προτεραιότητα είναι να "ξεφορτωθούν" τις παλιές).
- Πως μπορώ να ελέγξω αν η ταμειακή μου μηχανή είναι νέων προδιαγραφών;
Έχετε ουσιαστικά τρεις τρόπους να το ελέγξετε. Έναν άμεσο και δύο έμμεσους.
Ο άμεσος τρόπος: Στο πίσω μέρος της ταμειακής σας υπάρχει ένα ασημένιο ταμπελάκι. Εκεί ανάμεσα στα άλλα αναγράφεται και ο αριθμός έγκρισης. Αν δεν είναι μεγαλύτερος ή ίσος του 502 η ταμειακή σας είναι παλαιών προδιαγραφών.
Ο πρώτος έμμεσος τρόπος: Η απόδειξη που εκτυπώνετε έχει barcode; Αν δεν έχει η ταμειακή σας είναι παλαιών προδιαγραφών.
Ο δεύτερος έμμεσος τρόπος: Στις αποδείξεις σας αναγράφεται ο αριθμός μητρώου της Ταμειακής (π.χ ΔΥΓ123). Αν περιέχει ελληνικά γράμματα και όχι λατινικά ή ταμειακή σας είναι παλαιών προδιαγραφών.
Το κόστος για την αντικατάστασή της κυμαίνεται γύρω στα 400 ευρώ.
- Τι είναι αυτή η ιστορία με την αποστολή δεδομένων στην ΓΓΠΣ;
Κατ' αρχήν δεν είναι τίποτα φοβερό που θα σας αλλάξει την καθημερινότητά σας. Αν το software που έχετε επιλέξει είναι καλό τότε θα φροντίσει ώστε ότι χρειάζεται να γίνει να μην σας επηρρεάσει στην δουλειά σας. Να γίνει δηλαδή χωρίς καν να το καταλάβετε όποιος και αν είναι ο τρόπος που έχετε "στήσει" την επιχείρησή σας.
Τι είναι αυτό που πρέπει να γίνει; Σε κάθε παραστατικό που εκδίδετε δημιουργείται μία γραμμή δεδομένων με το ΑΦΜ του πελάτη (αν υπάρχει), την Κάρτα Αποδείξεων του Πελάτη (αν διαθέτει κάποια), το νούμερο του παραστατικού, τον επίσημο κωδικό παραστατικού, την σειρά και τις αξίες του παραστατικού (καθαρές και ΦΠΑ) ανά κάθε συνετελεστή ΦΠΑ. Σε αυτήν προστίθενται και κάποια άλλα στοιχεία και αποστέλλεται άμεσα στην ΓΓΠΣ (οπότε θα πρέπει, οπωσδήποτε, να έχετε κάποια μέθοδο επικοινωνίας με τον server της ΓΓΠΣ).
Ακόμη και αν υπάρχει πρόβλημα επικοινωνίας για κάποια περίοδο (μικρή ή μεγάλη) οι γραμμές αυτές συγκεντρώνονται και αποστέλλονται μαζικά στην ΓΓΠΣ όταν αυτό αποκατασταθεί.
Υ.Γ.: Όλα τα παραστατικά που εκδίδονται αποστέλλονται στην ΓΓΠΣ. Αν δεν έχουν αξίες (π.χ. Δελτία Παραγγελίας) αποστέλλονται με μηδενικές αξίες.
- Ποιός ο στόχος της αποστολής δεδομένων στην ΓΓΠΣ;
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω οι γραμμές όλων των παραστατικών που έχουν εκδοθεί αποστέλλονται άμεσα στην ΓΓΠΣ. Αυτές θεωρητικά περιλαμβάνουν το σύνολο των εσόδων - πωλήσεων σας (αποδείξεις, τιμολόγια κ.ο.κ.) και συγκεντρώνονται στο ΑΦΜ σας.
Παράλληλα από τους Προμηθευτές σας έχει συγκεντρωθεί στο ΑΦΜ σας το σύνολο των αγορών σας (που για αυτούς είναι οι Πωλήσεις τους).
Το μηνιαίο κλάσμα Αγορές / Πωλήσεις αρχίζει πλέον να δημιουργείται και να συνδέεται με την δραστηριότητά σας.
Έστω πως τον πρώτο μήνα κάνετε 1.000 ευρώ Αγορές και 1.500 ευρώ Πωλήσεις. Τον δεύτερο μήνα κάνετε πάλι 1.000 ευρώ αγορές αλλά 700 ευρώ πωλήσεις. Τον τρίτο μήνα κάνετε 1.000 ευρώ αγορές και 500 ευρώ πωλήσεις. Δεν είναι "κανονική" μία τέτοια συμπεριφορά και επομένως σύντομα ένας ελεγκτής θα σας κτυπήσει την πόρτα ψάχνοντας να βρει που πάνε αυτές οι Αγορές σας χωρίς να τις μετατρέπετε σε Πωλήσεις.
Το ίδιο συμβαίνει και με την κατανομή των πωλήσεων ανά χρονικά διαστήματα. Αν ένα Σαββατοκύριακο κάνετε πωλήσεις 7.000 ευρώ (στο οποίο τυχαίνει να υπάρχει και παρουσία ελεγκτικού κλιμακίου στον τόπο σας) και τα υπόλοιπα πωλήσεις 500 ευρώ τότε πάλι θα δεχθείτε οχλήσεις από την κεντρική Διοίκηση.
Με αυτό τον τρόπο οι έλεγχοι αλλάζουν μορφή και μετατρέπονται από επιτόπιοι σε απομακρυσμένους, από κατασταλτικοί σε προληπτικούς, από υποκειμενικοί σε αντικειμενικούς, από περιστασιακοί σε διαρκείς και από γενικοί σε στοχευμένους. Κατά πόσο θα αποδειχθούν και αποτελεσματικοί αυτό θα το δείξει το μέλλον.
Κοντά σε αυτό τον γενικό στόχο της ΓΓΠΣ και του ΥΠΟΙΚ έχουν βρει θέση και άλλοι όπως: η αυτόματη εκκαθάριση του ΦΠΑ που θα συνδυασθεί με την κατάργηση των περιοδικών δηλώσεων, ο έλεγχος της υπερβολικής και προκλητικής κατανάλωσης (θυμηθείτε πως στην γραμμή υπάρχει και το ΑΦΜ και η Κάρτα Αποδείξεων του πελάτη) κ.α.
Η αλυσίδα "Πωλήσεις" - "Πωλήσεις Προμηθευτών" - "Πωλήσεις Προμηθευτών των Προμηθευτών" κ.ο.κ. καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την παράκαμψη του συστήματος με την συνηθισμένη τακτική της συνεννόησης ανάμεσα σε δύο κρίκους της.
- Πότε θα ξεκινήσει η αποστολή δεδομένων στην ΓΓΠΣ (Τελευταίες Πληροφορίες);
Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες η διασύνδεση των ταμειακών θα ξεκινήσει αμέσως μετά τις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου 2015.
Οι προδιαγραφές έχουν οριστικοποιηθεί και η απόφαση έχει ήδη καθαρογραφεί. Η έναρξη της εφαρμογής του μέτρου θα ξεκινήσει από τα λεγόμενα "κοσμοπολίτικα" νησιά και από τις επιχειρήσεις εστίασης.
Σταδιακά θα επεκταθεί και σε άλλες περιοχές όπως και κατηγορίες δραστηριοτήτων.
Υ.Γ: Οι υπηρεσίες του ΥΠΟΙΚ είναι ήδη έτοιμες για την διασύνδεση ωστόσο το μέτρο δεν θα ξεκινήσει πριν από τις εκλογές για να μην θεωρηθεί ως "προεκλογική φούσκα".
- Με τις τόσες αλλαγές του Υπουργείου κινδυνεύουμε είτε να γίνουμε όλοι λογιστές είτε να προσλάβουμε έναν λογιστή για Ταμία. Δεν είναι έτσι;
Αυτή είναι η συνηθέστερη αντίδραση που συναντάμε όταν ενημερώνουμε μελλοντικούς πελάτες μας. Στην προηγούμενη παράγραφο σας αποκαλύψαμε τον στόχο της Διοίκησης του Υπουργείου Οικονομικών για πάταξη της φοροδιαφυγής. Όταν αναφερόμαστε σε Διοίκηση δεν μιλάμε για πολιτική διοίκηση καθώς ο στόχος παραμένει ο ίδιος ανεξάρτητα από το ποιός διαχειρίζεται την εξουσία. Όσα επίκεινται έχουν περιγραφεί αναλυτικά από το 2012 και σταδιακά εκτελούνται (η αλήθεια είναι με όχι ταχείς ρυθμούς).
Όταν για παράδειγμα αναφερθήκαμε στην απαγόρευση έκδοσης χειρόγραφων αθεώρητων παραστατικών κάτι που μπορεί να θεωρήσατε υπερβολικό είχαμε ήδη στο μυαλό μας αυτό τον στόχο. Πως νομίζετε θα εξυπηρετείτο αν κυκλοφορούσαν αριστερά και δεξιά χειρόγραφα παραστατικά; Οι μισές και πλέον πωλήσεις ή αγορές σας δεν θα μπορούσαν να καταλήξουν στην ΓΓΠΣ.
Τι θα έκανε η τελευταία (στην πραγματικότητα το έχει ήδη κάνει); Θα σας έβαζε να τις περνάτε με το χέρι μία προς μία κάνοντας τα "στραβά μάτια" ακόμα και αν απαγορευόταν η έκδοση χειρόγραφων παραστατικών.
Επομένως ότι αποφασίζεται και δημοσιεύεται να γνωρίζετε πως έχει κατεύθυνση και αυτή πλησιάζει στο τέρμα της. Για αυτό τον λόγο περιορίζονται κάθε τόσο και σταδιακά οι απαλλαγές από την έκδοση σημασμένων παραστατικών, για αυτό επιβάλλεται τελικά η σήμανση όλων ανεξαιρέτως των παραστατικών.
Απαλλαγές θα έχουν μόνοι όσοι αναγκαστικά και αποκλειστικά χρησιμοποιούν τις τράπεζες για τις συναλλαγές τους. O τραπεζικός τομέας αποτελεί δεύτερη πηγή στοιχείων για την ΓΓΠΣ και μέσο αντιπαραβολής.
Αν νομίζετε πως υπερβάλλουμε και τα πράγματα θα αργήσουν να αλλάξουν ρίξτε μία ματιά στην διεύθυνση https://www1.gsis.gr/tameiakes/myweb/esend.php και είμαστε σίγουροι πως θα διαμορφώσετε νέα οπτική.
Υπάρχουν βέβαια και κάποιες αποφάσεις της Φορολογικής Διοίκησης που δεν αντέχουν σε καμία κριτική. Όσο η πορεία προς τον τελικό στόχο καθυστερεί (εξαιτίας αντιδράσεων οργανωμένων ομάδων ή και μονάδων) τέτοιου είδους φαινόμενα θα συμβαίνουν.
- Εγώ έχω περάσει από τόσους ελέγχους και κανείς τους δεν μου βρήκε τίποτα επιλήψιμο από όσα αναφέρετε παραπάνω. Μήπως δεν ξέρετε τι λέτε;
Δυστυχώς γνωρίζουμε πολύ καλά τι λέμε. ΜΕΧΡΙ ΣΤΓΜΗΣ καταφέρατε να περάσετε όλους τους ελέγχους. Είστε σίγουροι ότι αυτό θα συμβεί και αύριο; Και αν οι έλεγχοι αλλάξουν μορφή (που είναι γνωστό πως αλλάζουν); Αν δεν περιορίζονται στο να κάθονται σε μία γωνιά και να μετρούν πόσες αποδείξεις δεν κόψατε; Αν μπροστά σας βρειτε δύο 30άρηδες που θα μπούν σε 10 δευτερόλεπτα στην Βάση Δεδομένων του υπολογιστή σας, τρέξουν δύο - τρεις αναζητήσεις και σε 5 λεπτά σας ανακοινώσουν ένα πρόστιμο που θα κουραστείτε να μετράτε μηδενικά;
Δεν υποστηρίζουμε πως αυτό θα συμβεί σίγουρα αλλά αυξάνονται οι πιθανότητες να συμβεί. Αναφέραμε και προηγουμένως τον στόχο του Υπουργείου για αλλαγή της μορφής των ελέγχων που αυτή την στιγμή εξαρτώνται από την γνώση ή μη, την ανέχεια ή την αυστηρότητα, την καταννόηση ή την αυθαιρεσία των ελεγκτών και περιορίζονται από τον "φτωχό" αριθμό των ελεγκτικών κλιμακίων. Οι αντικειμενικοί, προληπτικοί, στοχευμένοι, διαρκείς και απομακρυσμένοι έλεγχοι είναι προ των πυλών.
- Μπορείτε να μου δώσετε ένα δείγμα πρωτοτύπου της μορφής της νέας Απόδειξης Λιανικής;

Δείγμα του βλέπετε παραπάνω. Δώστε προσοχή στα ακόλουθα στοιχεία του:
Στην αρχή και στο τέλος του προστίθενται οι φράσεις "ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΕΝΑΡΞΗ" ΚΑΙ "ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΛΗΞΗ" (αντικαθιστώντας τα παλαιά ΝΟΜΙΜΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΕΝΑΡΞΗ και ΛΗΞΗ)
Επιτρέπεται η εκτύπωση Λογοτύπου στην αρχή και η προσθήκη μηνύματος στο τέλος (π.χ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ).
Επιπλέον μηνύματα μπορούν να εισαχθούν στο τέλος με την προϋπόθεση της αναγραφής ανά 5 γραμμές της φράσης "ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ" (αντικαθιστά το "τρομακτικό" ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΔΙΩΚΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΟ)
Αναγράφονται τα στοιχεία του εκδότη (αυθεντικότητα προέλευσης)
Αναγράφεται ο μοναδικός αύξων αριθμός του παραστατικού και ο επίσημος τίτλος του
Αναγράφεται η περιγραφή του ΦΗΜ (Φορολογικός Ηλεκτρονικός Μηχανισμός) για να διακρίνεται σε περίπτωση ύπαρξης περισσοτέρων του ενός στο κατάστημα
Αναγράφεται ο Χειριστής
Αναγράφεται η ακριβής ημερομηνία της έκδοσης
Αναγράφεται η Κάρτα Αποδείξεων του Πελάτη (εάν είναι διαθέσιμη)
Αναγράφονται ένα προς ένα τα σημασμένα Δελτία Παραγγελίας τα οποία μετασχηματίζει το παραστατικό
Αναγράφονται τα είδη όσο πιο αναλυτικά και ξεκάθαρα γίνεται (ποσότητες, περιγραφές, τιμές μονάδας, εκπτώσεις, σύνολο, συντελεστής ΦΠΑ)
Αναγράφεται η συνολική αξία του παραστατικού
Αναγράφονται όλοι οι συναλλακτικοί τρόποι (κινήσεις) που χρησιμοποιήθηκαν για να εξοφληθεί το παραστατικό (μετρητπά, κάρτες, ρέστα κ.ο.κ.)
Αναγράφεται ο ημερήσιος αριθμός εσόδου - σήμανσης
Αναγράφεται ο προοδευτικός αριθμός εσόδου - σήμανσης
Αναγράφεται ο αριθμός μητρώου του Φορολογικού Μηχανισμού
Αναγράφεται η συμβολοσειρά της σήμανσης (ακεραιότητα περιεχομένου)
Ενσωματώνεται barcode (γραμμωτός κώδικας)
Δύο σημεία χρήζουν πιο αναλυτικής εξήγησης. Για τις κινήσεις ταμείου που έγιναν για την εξόφληση του παραστατικού: το ΥΠΟΙΚ θεωρεί πως με αυτό τον τρόπο θα μπορεί να ελέγχεται αποτελεσματικά ανά πάσα στιγμή το περιεχόμενο του συσρταριού του Ταμείου με την υποχρέωση καταγραφής κινήσεων ακόμη και μικροποσών από ή σε αυτό (ξεχάστε πια το βάζω το χέρι στο ταμείο και παίρνω 5 ευρώ για καφέ χωρίς να το καταγράψετε).
Όσο για το barcode είναι το πιο άχρηστο στοιχείο της Απόδειξης καθώς σε αυτό απλά επαναλαμβάνονται εκτυπώσιμα στοιχεία. Είναι ουσιαστικά το αποτέλεσμα της εμμονής του πρώην γ.γ. Εσόδων και νυν βουλευτή του Ποταμιού κ. Θεοχάρη για την προσθήκη ενός "προηγμένου στοιχείου" στο σώμα της απόδειξης. Αυτό και τίποτα άλλο. Εξαιτίας αυτού δεν δόθηκαν και συγκεκριμένες προδιαγραφές για την δημιουργία του με αποτέλεσμα ο κάθε κατασκευαστής ταμειακής μηχανής να ακολουθήσει τον δικό του (και συχνά εσφαλμένο) δρόμο.
Υ.Γ.: Ακριβώς την ίδια μορφή θα πρέπει να έχει το παραστατικό είτε εκδίδεται από ταμειακή μηχανή είτε από φορολογικό μηχανισμό.
- Μπορείτε να μου δώσετε ένα δείγμα πρωτοτύπου Δελτίου Παραγγελίας;

Δείγμα του βλέπετε παραπάνω. Δώστε προσοχή στα ακόλουθα στοιχεία του:
Στην αρχή και στο τέλος του προστίθενται οι φράσεις "ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ" για να μην παραπλανάται ο καταναλωτής
Στο τέλος, προστίθεται, επίσης, η φράση "ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΝΟΜΙΜΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ" για να γνωρίζει ο καταναλωτής πως θα πρέπει να πάρει και άλλο παραστατιοκό στα χέρια του
Υπάρχουν τα στοιχεία του εκδότη (αυθεντικότητα προέλευσης)
Αναγράφεται η ακριβής ημερομηνία της έκδοσης
Αναγράφεται το τραπέζι και προαιρετικά ο Σερβιτόρος
Αναγράφεται ο μοναδικός αύξων αριθμός του παραστατικού
Αναγράφονται τα είδη της παραγγελίας (χωρίς αξίες και σύνολα)
Αναγράφεται ο ημερήσιος αριθμός εσόδου - σήμανσης
Αναγράφεται ο προοδευτικός αριθμός εσόδου - σήμανσης
Αναγράφεται ο αριθμός μητρώου του Φορολογικού Μηχανισμού
Αναγράφεται η συμβολοσειρά της σήμανσης (ακεραιότητα περιεχομένου)
Δεν αναγράφονται σχόλια (επίσημο παραστατικό)
Ειδικά για το τελευταίο προκύπτει το ερώτημα πως θα καλυφθεί η ανάγκη προσθήκης σχολίων, extras κ.ο.κ. που κάκιστα περιλαμβάνονται στα επίσημα παραστατικά των Δελτίων Παραγγελίας; Απλά με την δημιουργία ενός νέου μη επίσημου δελτίου για ανάγκες εσωτερικής και μόνο χρήσης. Δείγμα του βλέπετε παρακάτω:

Προσέξτε πως και σε αυτό το εκτυπωτικό υπάρχει η φράση "ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ".
- Μία Απόδειξη Λιανικής Πώλησης είναι απλά ένα φορολογικό παραστατικό ή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και αλλιώς;
Οι πληροφορίες που περιέχονται σε ένα παραστατικό Απόδειξης Λιανικής Πώλησης είναι εξαιρετικά πλούσιες και ένα έμπειρο μάτι μπορεί να καταλήξει σε πολλά συμπεράσματα για την εικόνα της επιχείρησης του εκδότη του. Το παρακάτω παράδειγμα θα σας κάνει να βλέπετε αυτά τα "χαρτάκια" με άλλη οπτική από εδώ και στο εξής (εάν δεν είστε έτοιμος/η να το κάνετε μην προχωρήσετε στην ανάγνωση των παρακάτω γραμμών).
Έστω πως έχουμε μπροστά μας μία Απόδειξη Λιανικής με αριθμό 1.000. Ο αριθμός των προοδευτικών σημάνσεων είναι έστω 1.500. Συμπέρασμα πρώτο: Η επιχείρηση δεν σημαίνει Δελτία Παραγγελίας καθώς τότε ο αριθμός των σημάνσεων θα έπρεπε να ξεπερνά τις 2.000. Αν τα σημαίνει, τότε, δεν τα σημαίνει όλα και εκ των υστέρων μετασχηματίζει μερικά σε αποδείξεις.
Μας λείπουν 500 σημάνσεις και αυτές θα πρέπει να προέρχονται από άλλου είδους παραστατικά (των τιμολογίων συμπεριλαμβανομένων). Έστω πως τα τιμολόγια είναι 250. Συμπέρασμα δεύτερο: Η επιχείρηση σημαίνει σε κάθε έκδοση τιμολογίου και το αντίγραφό του ή αναζητούμε επιπλέον 250 παραστατικά άλλου είδους.
Έστω πως ο ημερήσιος αριθμός εσόδου είναι 30 και τα τραπεζοκαθίσματα της επιχείρησης 50 και γεμάτα. Συμπέρασμα τρίτο: Η επιχείρηση δεν έχει κόψει αποδείξεις για όλους τους πελάτες της και επειδή δεν σημαίνει και τα Δελτία Παραγγελίας έχει υποπέσει σε παράβαση.
Ο φορολογικός μηχανισμός (ή η ταμειακή) έστω πως λειτουργεί στην επιχείρηση 200 ημέρες. Συμπέρασμα τέταρτο: Η επιχείρηση κόβει περίπου 5 Αποδείξεις την ημέρα και σημαίνει 7-8 παραστατικά.
Ο σημερινός ωστόσο ημερήσιος αριθμός εσόδου είναι ήδη στο 30. Συμπέρασμα πέμπτο: Η εικόνα της επιχείρησης δεν είναι κανονική σήμερα (απαιτείται έλεγχος και σύγκριση με το ανάλογο μέγεθος των προηγούμενων ημερών ή/και εβδομάδων).
Η ώρα της Απόδειξης είναι 10:10 και ή ώρα της σήμανσης πριν από δύο λεπτά (έστω 11:05). Συμπέρασμα έκτο: Η επιχείρηση πιθανώς διαθέτει παράνομο σύστημα μετατροπής αποδείξεων από μη γνήσιες σε νόμιμες. Όπως και να έχει η έκδοση του παραστατικού δεν είναι σύννομη.
Η λίστα αυτή μπορεί να πάει πολύ μακριά ...
- Θεωρώ αδύνατη την παρακολούθηση αποθεμάτων στα εστιατόρια. Ποιά είναι η δική σας άποψη;
Δύσκολη ναι, αδύνατη όχι. Να ξεκαθαρίσουμε εξαρχής πως το πρόβλημα δεν είναι μηχανογραφικό αλλά ψυχολογικό και πρακτικό. Ένα εστιατόριο διαχειρίζεται τριών ειδών υλικά: Πρώτες ύλες - Τυποποιημένα προϊόντα - Μεταποιημένα προϊόντα (τα πιάτα του). Για να υπάρξει πλήρης έλεγχος αποθεμάτων πρέπει να ελέγχονται και οι τρεις αυτές κατηγορίες προϊόντων.
Το πρόβλημα εντοπίζεται, κυρίως, στην πρώτη και την τρίτη κατηγορία. Τα είδη της πρώτης χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των προϊόντων της τρίτης. Για να ενωθούν τι χρειάζεται; Να ορισθούν οι αναλογίες των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή των μονάδων των μεταποιημένων προϊόντων. Να περασθούν, δηλαδή, οι συνταγές. Εδώ μπαίνει ο ψυχολογικός παράγοντας καθώς
δύσκολα κάποιος σεφ θα μοιραστεί τα μυστικά του με κάποιον άλλο. Λαμβάνοντας υπόψη και την συχνή εναλλαγή προσωπικού που συμβαίνει στις επιχειρήσεις εστίασης συνήθως δεν μπορείς να βρεις πρόθυμους και διαθέσιμους συνεργάτες για να ολοκληρώσουν το έργο. Ακόμα κι αν τους βρεις δεν θα τους έχεις για επαρκή χρόνο. Με αυτό το πρόσχημα, την δικαιολογία ή την αιτία (επιλέξτε εσεις τον
χαρακτηρισμό) δεν ξεκινά καν η προσπάθεια για παρακολούθηση των αποθεμάτων. Εδώ ακριβώς αρχίζουν οι ενστάσεις μας. Που γίνεται ουσιαστικά η μεγάλη κατανάλωση σε ένα εστιατόριο; Στην κάβα, δηλαδή στα τυποποιημένα προϊόντα. Γιατί, λοιπόν, δεν μπορεί να παρακολουθηθεί η κάβα; Και εύκολο είναι και χρήσιμο είναι. Και για τα πιάτα του εστιατορίου συνταγές μπορεί να μην υπάρχουν αλλά
παραγόμενες μερίδες δημιουργούνται. Γιατί να μην παρακολουθούνται αυτές;
Στην πληροφορική λέγεται πως δεν είναι τίποτα αδύνατο αρκεί να υπάρχει διάθεση, γνώση, χρήμα και χρόνος. Συμφωνούμε και επαυξάνουμε.
- Υπάρχουν και άλλα tips ή μυστικά που μπορείτε να μοιραστείτε;
Πάμπολλα αλλά δεν είναι κατάλληλος ο χώρος για να τα μοιραστούμε. Όσα αναφέραμε παραπάνω είναι απλώς μία πρόγευση από όσα γνωρίζουμε και από όσα μπορούμε να σας μεταφέρουμε.
Από κοντά θα μας πείτε (ή θα δούμε) τι κάνετε και θα σας σημειώσουμε από τι κινδυνεύετε. Δεν θα μείνουμε, ωστόσο, εκεί καθώς θα σας προτείνουμε και λύσεις στα μέτρα σας.
- Γιατί να σας επιλέξω;
Από όσα διαβάσατε παραπάνω θα καταλάβατε πως ψάχνουμε εξαντλητικά όλα τα θέματα προσφέροντας ταυτόχρονα και απαντήσεις - λύσεις.
Έτσι λειτουργούμε και στον σχεδιασμό των προϊόντων μας. Τα τελευταία είναι ουσιαστικά, καλοδουλεμένα και στιβαρά. Δεν θα σκεφτόμασταν καν να εμφανίσουμε προϊόν στην αγορά που μοιάζει ή έστω είναι λίγο καλύτερο από άλλα παρόμοια.
Αν ανταγωνίζεσαι εταιρείες με 5.000+ εγκαταστάσεις δεν κάνεις εκπτώσεις στην ποιότητα. Τα προϊόντα μας είναι τόσο πλούσια και άρτια που δεν συγκρίνονται καν με ότι κυκλοφορεί στην ελληνική αλλά και την παγκόσμια αγορά. Η τελευταία, άλλωστε, είναι και ο στόχος μας.
Αυτός είναι και ένας από τους λόγους περιορισμού της προσφοράς γνωριμίας που κάνουμε στις 50 αυστηρά εγκαταστάσεις. Θα είστε εσείς ένας/μία από αυτούς τους τυχερούς; Μακάρι.
Αν πάλι δεν είστε ελπίζουμε να μην σας κάναμε να σπαταλήσετε τον πολύτιμο χρόνο σας.
- Ποιά είναι η διαδικασία εγκατάστασης του Restaurant Management;
Κατ' αρχήν και σε μία συνάντηση σας παρουσιάζουμε το software πριν ακόμα αποφασίσετε αν θα το αγοράσετε. Σε αυτήν βλέπετε με ακρίβεια τι θα εγκατασταθεί στην επιχείρησή σας και τι απαιτείται για αυτό. Σε αυτήν την συνάντηση ακούμε, επίσης, και τα προβλήματά σας και σας προτείνουμε, αν αυτό είναι εφικτό, λύσεις. Η συνάντηση αυτή είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσει η συνεργασία μας.
Στη συνέχεια σας παραδίδουμε, εφόσον αποφασίσετε ότι κάνουμε για εσάς, μία λίστα με στοιχεία που θα θέλαμε να έχουμε σε ψηφιακή μορφή όπως αρχείο ειδών, τιμές, πελάτες, προμηθευτές κ.ο.κ. Μας τα ετοιμάζετε και μας τα στέλνετε. Εάν δεν έχετε κάποια από αυτά (π.χ. ψηφιοποιημένο αρχείο ειδών) τότε σας το συμπληρώνουμε εμείς από δικές μας πηγές. Αν προτίθεστε να παρακολουθείτε και αποθέματα μέσω συνταγών χρειαζόμαστε και αυτές τις συνταγές.
Από την στιγμή που θα μας παραδοθούν τα στοιχεία χρειαζόμαστε 5 εργάσιμες ημέρες για να δημιουργήσουμε την εταιρεία σας καθώς και την εταιρεία στην οποία θα εκπαιδευτείτε.
Ενδιαμέσως θα πρέπει να προμηθευτείτε και τον εξοπλισμό που απαιτείται για τις ανάγκες σας εάν δεν έχετε διαθέσιμο.
Η κύρια συνεργασία μας ξεκινάει με την εγκατάσταση της εφαρμογής στον εξοπλισμό που υπάρχει στην επιχείρησή σας. Αυτό γίνεται την πρώτη ημέρα (διαρκεί περίπου τέσσερις ώρες) και ακολουθείται από την εκπαίδευση στις βασικές λειτουργίες της εφαρμογής (πωλήσεις, αρχείο ειδών, αγορές, αποθήκες, ασύρματη παραγγελιοληψία κ.ο.κ.)
Αν θα παρακουλουθείτε και αποθέματα στις Αποθήκες, το βράδυ της ίδιας ημέρας απογράφουμε την επιχείρησή σας. Αν αυτό είναι δύσκολο τότε εισάγουμε μία απογραφή με τυχαίες ποσότητες (π.χ 999 τεμάχια) και όταν είστε έτοιμοι εισάγουμε την κανονική απογραφή (σταδιακά ή συνολικά) σε μεταγενέστερο χρόνο.
Την επόμενη ημέρα ξεκινάμε μαζί την λειτουργία της εφαρμογής εκπαιδεύοντας σας ταυτόχρονα στην χρήση της με περιπτώσεις που θα εμφανισθούν κατά την διάρκεια της εξυπηρέτησης.
Μένουμε μαζί σας όλη την ημέρα και κλείνουμε μαζί το Ταμείο και όλες τις βάρδιες (Διανομείς, Σερβιτόροι κ.ο.κ.).
Το ίδιο γίνεται και την τρίτη ημέρα. Η εμπειρία από τις εγκαταστάσεις που ήδη έχουμε έχει δείξει πως η τρίτη ημέρα χρησιμοποιείται περισσότερο για να γνωριστούμε σε προσωπικό επίπεδο παρά για να λύσουμε τυχόν προβλήματα.
Φεύγοντας στο τέλος της τρίτης ημέρας σας έχουμε εγκαταστήσει σύστημα απομακρυσμένης διαχείρισης έτσι ώστε όποτε μας χρειαστείτε να είμαστε σε θέση να σας προσφέρουμε άμεση βοήθεια. Το ίδιο είναι έτοιμοι να πράξουν και αρκετοί τεχνικοί και συνεργάτες μας αν απαιτηθεί επιτόπια παρουσία μας.
Το πλούσιο και αναλυτικό manual της εφαρμογής, και τα videos που περιέχονται στο site μας με αναλυτικές οδηγίες για το τι μπορείτε να κάνετε σε κάθε οθόνη της εφαρμογής θα σας βοηθήσουν στην γρήγορη εκμάθηση όλων των λειτουργιών.
Στην διάρκεια αυτών των τριών ημερών θα περάσετε από "σκαμπανεβάσματα" που προκαλούνται κυρίως από την διαφορά της σουίτας εμφανισιακά και λειτουργικά με ότι έχετε συνηθίσει να χρησιμοποιείτε και με ότι κυκλοφορεί στην αγορά. Εκείνο που έχουμε να σας πούμε είναι πως από την μέση της δεύτερης ημέρας (τουλάχιστον από την εμπειρία μας από τις μέχρι τώρα εγκαταστάσεις μας) θα καταλάβετε ότι πλέον δεν θα μπορείτε και δεν θα θέλετε να χειρισθείτε κανένα άλλο πρόγραμμα της αγοράς.
Υ.Γ.: Θα ήμασταν ευγνώμονες αν μπορούσατε να μας διαθέσετε έναν αξιοπρεπή χώρο κατά την διάρκεια αυτών των τριών ημερών για την εκτέλεση της εργασίας μας (αν και έχουμε εργαστεί και σε σκαλάκια έξω από επιχειρήσεις καλό θα είναι να μην το επαναλάβουμε). Αν, μάλιστα, σκοπεύετε να εγκαταστήσετε την εφαρμογή σε περισσότερες της μίας θέσης εργασίας τόσο καλύτερο για εμάς γιατί θα μπορούσαμε να κάνουμε το όποιο fine tuning απαιτηθεί χωρίς να διακόπτουμε την καθημερινή εξυπηρέτηση.
Τι είναι το Restaurant Management (RM)
Πρόκειται
για ένα ολοκληρωμένο πακέτο εντατικής λιανικής και διαχείρισης για επιχειρήσεις
εστίασης - αναψυχής.
Είναι ιδανικό για εστιατόρια, καφετέριες, bar, αναψυκτήρια, κέντρα διασκέδασης κ.α.
Οι πλούσιες δυνατότητες παραμετροποίησής του και ο σύγχρονος και απλός σχεδιασμός
του διευκολύνουν τον χρήστη στην καθημερινή του δουλειά.
Οι δυνατότητες διαμόρφωσης εκπτωτικών τιμοκαταλόγων ανά κατηγορία πελατών ή / και με βάση
τον τζίρο, ή / και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα της ημέρας ανοίγουν νέες προπτικές στον
αγώνα για την προσέλκυση πελατών. Σε αυτό βοηθούν και οι κάρτες αφοσίωσης που εκδίδονται
και διαχειρίζονται μέσα από το πακέτο.
Με ταμειακή μηχανή μίας και μόνο οθόνης με πολλαπλή λειτουργικότητα και άμεση πληροφόρηση
διευκολύνει την άμεση εξυπηρέτηση μεγάλου αριθμού πελατών σε ελάχιστο χρόνο.
Υλοποιεί με τον καλύτερο τρόπο την γενική στρατηγική του σχεδιασμού της σουίτας
M-Suite που δεν είναι άλλη από την οπτική υποβοήθηση του χρήστη στην εκτέλεση ακόμα
και των πιο πολύπλοκων εργασιών που ούτως ή άλλως έχουν απλοποιηθεί και γίνονται
με το απλό πάτημα δύο ή τριών πλήκτρων.
Τα μοναδικά χαρακτηριστικά του πακέτου το κάνουν να ξεχωρίζει σε κάθε σύγκριση με
ανάλογα προϊόντα που κυκλοφορούν είτε στην εγχώρια αγορά είτε αλλού. Τα χαρακτηριστικά
αυτά και η χαμηλή τιμή διάθεσης που τα συνοδεύει καθιστούν το Restaurant Management
το απόλυτο και προσιτό εργαλείο στα χέρια του ιδιοκτήτη μίας επιχείρησης εστίασης
- αναψυχής.
Μοναδικά χαρακτηριστικά Restaurant Management (RM)
Γενικά χαρακτηριστικά
Απεριόριστες
δυνατότητες παραμετροποίησης
Απλοποίηση πολύπλοκων και χρονοβόρων διαδικασιών
Πολύγλωσσο User Interface
Πολυεταιρική εφαρμογή
Ακολουθεί όλους τους κανόνες της φορολογικής νομοθεσίας
Εύκολη και φιλική χρήση ακόμα και για εκείνους που δεν έχουν εμπειρία στην χρήση
υπολογιστών
Διασύνδεση και ανταλλαγή αρχείων με όλα τα γνωστά λογιστικά πακέτα της αγοράς και
σε οποιοδήποτε format
Ικανό να λειτουργεί είτε με Back Office σύστημα είτε χωρίς αυτό
Τοπική λειτουργία χωρίς προβλήματα σύνδεσης στο Internet και με απόλυτη προστασία
των δεδομένων σας
Άμεση διασύνδεση με τα υπόλοιπα modules της σουίτας
Κύριοι τομείς κάλυψης
ΑΓΟΡΕΣ
- ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ
ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ΜΕ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ
ΔΑΠΑΝΕΣ
ΔΙΑΝΟΜΗ (DELIVERY)
ΕΙΔΗ
ΕΙΔΗ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΘΕΣΗ
ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΟΛΗΨΙΑ (MOBILE - PDA)
ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΗΡΙΑ (ΚΟΥΖΙΝΑ)
ΠΕΛΑΤΕΣ
ΠΛΑΝΟ ΤΡΑΠΕΖΙΩΝ
ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΕΣ
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
ΠΡΩΤΕΣ ΥΛΕΣ
ΠΩΛΗΣΕΙΣ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ
ΤΑΜΕΙΑΚΕΣ ΡΟΕΣ
ΤΑΜΕΙΑΚΗ ΜΗΧΑΝΗ
ΤΑΜΕΙΟ
ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΙ
KPI DASHBOARD
Απαιτήσεις σε εξοπλισμό
Οι απαιτήσεις
σε εξοπλισμό είναι ελάχιστες καθώς το πακέτο συνεργάζεται με όλους τους φορολογικούς
μηχανισμούς και εκτυπωτές. Εγκαθίσταται σε οποιονδήποτε υπολογιστή με λειτουργικό
Windows (7+) και οθόνη με ανάλυση τουλάχιστον 1024 Χ 768 pixels.
Η προτεινόμενη σύνθεση σε εξοπλισμό είναι η παρακάτω:
Φορολογικός μηχανισμός
Θερμικός Εκτυπωτής ή/και Εκτυπωτής Laser A4
PC με Windows 7+
Οθόνη Αφής (ή απλή οθόνη)
Barcode Scanner (προαιρετικά)
Ενδεικτικό κόστος:
Οθόνη Αφής 19 ιντσών: 240 ευρώ (τιμές εδώ)
Mini PC : 300 ευρώ (τιμές εδώ)
Barcode Scanner : 220 ευρώ (τιμές εδώ)
Θερμικός Εκτυπωτής * : 220 ευρώ (τιμές εδώ)
Εκτυπωτής Laser A4: 90 ευρώ (τιμές εδώ)
Φορολογικός Μηχανισμός: 400 ευρώ (τιμές εδώ)
* Συστήνεται εκτυπωτής Epson TM-T70II (για τις δυνατότητες και την αξιοπιστία του)
Το παραπάνω κόστος που φθάνει περίπου τα 1.500 ευρώ αφορά σε μόνο μία θέση εργασίας,
ΔΕΝ καλύπτεται από την KMS Solutions LTD και είναι ρεαλιστικό αν δεν υπάρχει ήδη
διαθέσιμος εξοπλισμός και πρέπει να αγορασθεί εξ αρχής.
Υπάρχουν, βέβαια, και άλλες λύσεις όπως τα compact ταμειακά συστήματα (τα συστήματα
POS) με οθόνες, συνήθως, 15 ιντσών και με τιμές που ξεκινούν από τα 1.000 και ξεπερνούν
τα 2.700 ευρώ με όλα τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τέτοιου είδους συστημάτων.
Δείγματα οθονών του πακέτου
(Πατήστε τα εικονίδια για εμφάνιση)
|